#14 – Eetdagboekje – Zesay Paloma

Ik start mijn dag met een fikse wandeling van een uur om mijn spijsvertering aan te zetten. Zo in januari vraagt mijn lijf wat anders, het heeft meer warmte, vertraging en voedende voeding nodig. Ik eet al mijn maaltijden altijd warm mijn lichaam kan dit beter verteren dan koude en rauwe groentes. Er wordt niet voor niets gezegd: je bent wat je verteerd’ 

Ik neem vaak twee of drie maaltijden per dag. De maaltijden zijn fors en bestaan uit zoveel mogelijke verschillende groenten en granen. 

Omdat het winter is maak ik veel gebruik van aardse groentes zoals zoete aardappel, wortel en seizoensgroenten zoals spruitjes. 

Ontbijt

Ik neem mijn ontbijt vandaag rond tien uur. Dan pas komt mijn honger vandaag op gang, dit kan verschillen per dag. Soms is het al om acht uur. Alhoewel ik gek ben op havermout probeer ik ook mijn ontbijt zoveel mogelijk af te wisselen. Ik maak dit keer een ontbijt van boekweit vlokken met verwarmende specerijen, rozijnen en warm water. De meeste weten dat ik een vervend koffie drinker ben, ik neem dan ook met het ontbijt twee bakje koffie met cashewnoten melk. Ik kies voor deze melk omdat haver ontstekingen kan veroorzaken maar de smaak vind ik in mn koffie ook minder lekker. Het liefst drink ik het met verse rauwe melk. RECEPT

Lunch

omdat ik laat heb ontbeten is mijn lunch ook later, ik eet rond twee uur een warme maaltijden van boekweit (dit keer gewoon de korrels. Ik probeer met de granen ook veel af te wisselen. Ik ben gek op basmati rijst maar soms kies ik voor boekweit omdat deze pseudo graan weer andere vitamines en mineralen zoals magnesium. Omdat ik minimaal vier keer in de week sport heeft mijn lichaam meer bouwstoffen nodig. Ik maak een curry waarin Ayurvedisch gezien alle smaken wil toevoegen om mijn maaltijd zo compleet mogelijk te maken. Ik maak een curry van zoete aardappel, wortel, bloemkool/ broccoli en baby spinazie. de curry bestaat uit de kruiden kurkuma, kerrie, komijnzaad, garam masala en dan met een uitje/ knoflook verse gember en wat rode peper aangefruit. Ik laat de groentes samen met de kruiden koken in kokosmelk en tomatenblokjes in saus. De smaken zoet,zuur, zout, scherp en bitter,wrang zijn zowel terug te vinden in de kruiden als de groentes. 

Omdat ik goede en gevulde porties eet heb ik tussendoor geen trek. Ik drink veel gember/ verse kurkuma/ zwarte peper/ een schijfje citroen met wat honing omdat ik ook wat last van mijn keel heb. Ik drink altijd warm en wissel mijn thee tussen verse gember naar rooibos of brandnetel. 

Diner

Mijn twee eerste maaltijden zijn voldoende om s avonds wat minder groot te eten. omdat ik vaak sport eet ik zo vroeg mogelijk. Of rond vier uur of om vijf. Ik kan niet sporten met een volle maag dus als het echt niet anders kan eet ik alleen wat fruit als laatste maaltijd. Vandaag maak ik een verse groentesoep van bouillon (vegetarisch). Ik maak een soort ‘ kippensoep’ omdat mijn lichaam wat extra vraagt op dit moment. Ik maak gebruik van biologische verse boullion (te krijgen bij biologische winkel) en voeg daar zelf nog flink wat groentes toe en een handje rijst voor de bite. omdat de bouilon zelf al vol van smaak is hoef ik geen extra kruiden toe te voegen. 

Voordat ik ga sporten doe ik nog wat fascia oefeningen (oefeningen voor het bindweefsel). tijdens het sporten drink ik altijd lauw warm water soms met en soms zonder verse gember maar nooit koud water. 

na het sporten is het een kop thee en een warme douche en dan vertrek ik naar mn bed. Ik lig (bijna, ik ben ook niet heiliger dan de paus) altijd voor 22:00 in bed en vaak slaap ik al vrij snel in om de ochtend weer om zes uur te starten. 

Meer weten over Zesay?

Instagram @zesay_yoga_en_aryurveda en www.zesay.nl