Dit wil jij weten over kokosolie

Kokosolie wordt in Ayurveda geprezen om de veelzijdige en helende eigenschappen. Het is vooral heel goed voor Pitta dosha en zeer geschikt dus voor het Pitta seizoen. Dit komt door het verkoelende effect dat deze olie heeft. Pitta heeft onder andere de eigenschap ‘heet’ en binnen Ayurveda balanceren we met tegengestelde eigenschappen. 

Waarom zijn wij zo fan van kokosolie? We zetten het voor je op een rijtje

Voedend en Hydraterend
Kokosolie is rijk aan vetzuren die de huid diep voeden en hydrateren. Het kan worden gebruikt als een dagelijkse moisturizer om een droge en schilferige huid te voorkomen. Perfect voor abhyanga massage! Oftewel: de dagelijkse warme olie massage. Het kan ook helpen bij het verminderen van ontstekingen en het kalmeren van huidirritaties.

Antimicrobiële Eigenschappen
Het laurinezuur in kokosolie heeft sterke antimicrobiële en schimmelwerende eigenschappen, wat helpt bij het bestrijden van bacteriën en schimmels op de huid en de hoofdhuid. Last van zwemmerseczeem? Smeer kokosolie! Nog een tip: gebruik ook etherische oregano olie. Deze olie heeft een sterke anti-schimmel werking. 

Spijsvertering
Inwendig gebruik van kokosolie kan helpen bij het verbeteren van de spijsvertering en het verhogen van de opname van voedingsstoffen. Het is licht verteerbaar en kan helpen bij het reguleren van de stofwisseling. Zowel koud als warm te gebruiken. 

Stressverlichting
Kokosolie heeft een kalmerend effect op het zenuwstelsel. Het regelmatig masseren van je hoofdhuid en het lichaam met warme kokosolie kan stress verminderen en meer rust in je hoofd creëren. 

Hoe kokosolie te gebruiken in je dagelijkse routine?

Huidverzorging
Gebruik kokosolie als een natuurlijke moisturizer voor je gezicht en lichaam. Masseer de (het liefst warme) olie zachtjes in je huid, laat het 10-20 minuten intrekken en spoel af onder de douche. Ook goed te gebruiken als je onverhoopt verbrand bent door de zon. 

Haarverzorging
Breng kokosolie aan op je hoofdhuid en haar voor een diepe voedende werking. Laat het minstens een uur intrekken of laat het ‘s nachts inwerken voor optimaal resultaat. Dit helpt bij het voorkomen van afgebroken haar en bevordert een gezonde haargroei.

Koken
Vervang je ‘gewone’ olie door kokosolie voor een gezonde en smaakvolle optie. Kokosolie is stabiel bij hoge temperaturen en is ideaal voor bakken en frituren.

Mondgezondheid
Probeer ‘oil pulling’ door een eetlepel kokosolie 10-20 minuten in je mond te spoelen. Dit helpt bij het verwijderen van gifstoffen en bevordert een goede mondgezondheid. Ook goed voor witte tanden! 

Massage
Gebruik warme kokosolie voor een ontspannende zelfmassage om spanning te verlichten en je huid te voeden. Dit kan ook helpen bij het verbeteren van de bloedcirculatie en je slaapkwaliteit.

Conclusie
Of je het nu gebruikt voor huidverzorging, haarverzorging, koken of als onderdeel van je dagelijkse ontspanning routine; kokosolie biedt talloze voordelen die je fysieke en mentale welzijn kunnen verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *