Hoe inspireer je je pubers om aan Ayurveda te doen?

Hoe kan ik mijn opstandige ongeïnteresseerde puber zover krijgen om iets met Ayurveda te doen? We horen deze vraag best vaak! Zoals we altijd zeggen is Ayurveda voor iedereen, dus zeker ook voor pubers! Misschien júíst wel voor pubers, want ze worden aan veel verleidingen en ongemakken blootgesteld. Gezonde gewoontes die ze in deze vormende levensfase aanleren, gaan misschien wel een leven lang mee. 

Als puber zit je in de Pitta fase van je leven, dit is de dosha van transformatie.  Er gebeurt van alles in het puberlijf. Leeft jouw kind van junkfood en blikjes Redbull? Dan raakt Pitta-dosha alleen maar meer uit balans, wat klachten zoals acne, overmatig zweten en een onregelmatige cyclus verergert. Hierdoor ontstaat ama in het lichaam, oftewel afvalstoffen, wat kan leiden tot gezondheidsproblemen 

Het is dus belangrijk om Pitta dosha in balans te houden en die onbalans zoveel mogelijk te voorkomen. Dit is namelijk hét moment om te beginnen met het leggen van de basis voor een gezond lichaam. Als je tiener voedzaam voedsel eet, zal dit het lichaam optimaal ondersteunen. Dat is super belangrijk in deze fase waarbij er fysiek en mentaal gigantisch veel verandert. Wij zeggen: Geen woorden maar daden.

VIJF TIPS OM JE PUBERS TE INSPIREREN

Tip 1: Maak het eten aantrekkelijk! Zorg voor lekkere gerechten met veel groenten en zorg dat er altijd genoeg fruit in huis is. Prikkel alle zintuigen. Het begint al met de geur die uit de keuken komt. Maak daarna het bord zo kleurrijk mogelijk op met rijst, zoete aardappel, bietjes en broccoli. Voeg een beetje chutney of raita toe, en je hebt zo verschillende kleuren op de borden. We garanderen je dat er binnen no-time foto’s van jouw culinaire hoogstandjes  op Instagram zullen staan. 😉

Tip 2: Op een gegeven moment zal je puber merken dat het eten ervoor zorgt dat ze zich zowel fysiek als mentaal gezonder voelen. Als eenmaal het kwartje valt dat eten van grote invloed is, kun je bijvoorbeeld beetje bij beetje de effecten van de kruiden en andere ingrediënten delen. 

Tip 3: Vraag je tieners om je te helpen met koken. Je kunt hier het beste mee beginnen als ze jong zijn, zodat ze eraan wennen, maar het is nooit te laat om te beginnen! Je zult samen fijne herinneringen maken en ze groeien op met het gevoel dat de keuken een fijne plek is. Veel minder dan vroeger worden kinderen gevraagd om mee te helpen, terwijl het juist heel verbindend kan zijn om samen dingen klaar te maken. Je zult merken dat ze na die moeite sneller hun bord leeg eten!

Tip 4: Misschien krijgen je pubers jeuk van het woord Ayurveda of ‘Ayurvedisch eten’. Maak er geen groot punt van dat het eten ‘Ayurvedisch’ is. Zie het gewoon als een nieuwe benadering om te ontdekken.

Tip 5: Deel zorgvuldig en met gevoel het belang van oorzaak en gevolg. Het verdwijnen van acne kan bijvoorbeeld een goede manier voor hen zijn om te begrijpen welke invloed eten heeft op hun lichaam. 

Extra tiener tips:

  • Voor tieners worden drie hoofdmaaltijden per dag aanbevolen en ze mogen, als ze trek hebben, zeker goede tussendoortjes hebben, ze zijn immers hard in de groei. Met de belangrijkste maaltijd als lunch. Een soepje bij je broodje is een van de meest simpele en effectieve manieren om je lunch uit te breiden.
  • Als puber zijn veel dingen interessanter dan eten. Wat gebeurt er dan? Na uren niet eten voelen ze ineens een enorme honger en dan stoppen ze zich helemaal vol. En laat dat nou net niet zo handig zijn voor je spijsvertering. Dat kan het verteringssysteem slecht aan, waardoor er afvalstoffen komen die de klachten zullen verergeren. Trek ze dus op tijd achter die computer vandaan!
  • Sporten! Dit is een leuke manier om je kind gezonde gewoontes aan te leren. Maak ze bewust van de positieve effecten van beweging. Naast het stimuleren van de bloedsomloop en de spijsvertering, verbetert lichaamsbeweging de immuniteit en het uithoudingsvermogen. Neem een hond, laat ze de krant rondbrengen en zorg dat ze iets doen dat ze leuk vinden. Zo gaan ze vanzelf bewegen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *