Dit wil jij eten in de zomer

De zomer is het seizoen van Pitta dosha. Pitta heeft onder andere de eigenschappen heet en scherp. Precies de kenmerken van de zomer. Deze dosha heeft dan ook een grotere kans om dit seizoen uit balans te raken.

Door de juiste voeding te gaan eten kun je Pitta echter balanceren, zodat deze dosha in balans blijft in de zomer en je geen klachten ervaart zoals maagzuur, ontstekingen, prikkelbaarheid, onverzadigbare honger en menstruatiekrampen. 

Wat kun je doen?

Qua smaak kun je je het beste focussen op de zoete, bittere en wrange smaken.

Zoet: Voedingsmiddelen zoals granen (rijst, haver, quinoa), zuivel (melk, ghee, ongezouten boter) en natuurlijk zoete groenten (zoete aardappelen, wortelen) zijn goed voor je nu.
Bitter: Bladgroenten zoals spinazie, boerenkool en paardebloemgroen zijn nu heerlijk om te verwerken in je eten.
Samentrekkend: Peulvruchten, bonen en bepaalde vruchten zoals granaatappels en veenbessen hebben een samentrekkende kwaliteit om Pitta te balanceren.

Fruit: Kies voor zoete, sappige vruchten zoals meloenen, druiven, peren en appels. Deze vruchten hydrateren niet alleen, maar hebben ook een verkoelend effect op het lichaam.

Groenten: Gebruik veel bladgroenten, komkommers, courgettes en asperges. Deze groenten hebben een hoog watergehalte en helpen hitte te verspreiden.

Drankjes: 

Drink de hele dag door veel water. Voeg verkoelende kruiden zoals munt toe of een scheutje limoen voor extra voordelen.

Kruidentheeën zoals pepermunt, kamille en venkel kunnen een verkoelend effect hebben en het spijsverteringssysteem kalmeren.

Kruiden om te gebruiken en te vermijden

Kruiden

Gebruik verkoelende kruiden zoals koriander, venkel en kardemom. Deze kruiden verbeteren niet alleen de smaak, maar bevorderen ook de spijsvertering zonder warmte toe te voegen.

Je weet nu wat je wel kunt gaan toevoegen aan je zomerse dieet. Dit kun je echter beter zoveel mogelijk vermijden: 

  • Beperk hete kruiden zoals chilipepers, zwarte peper, knoflook en gember die Pitta kunnen verergeren.
  • Vermijd overmatig zoute, zure en pittige Voeding:


Overmatig zout en zure smaken kunnen Pitta verhogen. Kies in plaats daarvan voor milde en verkoelende opties..

Voorbeeldmenu voor de zomer om Pitta te balanceren

Ontbijt: Begin de dag met een verfrissende smoothie op kamertemperatuur gemaakt van amandelmelk, komkommer, munt en een vleugje agavesiroop. Meer trek?  Neem rijstpudding met kardemom.

Lunch: Een quinoasalade met gemengde (gestoomde) bladgroenten, granaatappelpitjes, komkommer en een lichte limoen-koriander dressing.

Middagsnack: (Water)meloen of een handvol zoete druiven.

Diner: Licht gebakken courgette en asperges met een bijgerecht van basmatirijst en een verkoelende munt-koriander chutney.

Drankjes: amandelmelk, kokoswater, water met rozenwater druppels, kkv-thee en muntthee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *