Zo hou jij jouw Pitta in balans

Pitta is coming….

Het is nu nog lente, maar de zomer staat voor de deur. Heeerlijk! Tenminste…. dat kan het zijn, maar dat betekent wel dat je vanaf nu rekening kunt gaan houden met Pitta dosha!

Pitta bestaat voornamelijk uit vuur en een beetje water en deze dosha wordt geassocieerd met hitte, energie, en transformatie. De zomer is een seizoen van warmte, zon en lange dagen. We zijn vaak veel buiten en doen veel leuke dingen. Toch is de zomer lang niet voor iedereen leuk…. Want gelijke eigenschappen versterken elkaar. 

Heet + heet = oververhitting, snap je? 😉

Pitta dosha heeft nu daarom ook de grootste kans om uit balans te raken. Vooral voor mensen bij wie Pitta al hoog is. 

Maar ook als jouw Pitta dosha in balans is, is het belangrijk om op deze dosha te gaan letten.

Welke klachten kun je onder andere ervaren?

  • Oververhitting
  • Huidproblemen zoals eczeem, uitslag en acne
  • Spijsverteringsproblemen zoals brandend maagzuur en losse ontlasting
  • Prikkelbaarheid en boosheid 
  • kritisch zijn op jezelf
  • Burn-out 
  • bloedend tandvlees
  • Stinkend zweet en / of menstruatiebloed 

Tips om Pitta in Balans te Houden

Drie tips op je Pitta in balans te houden tijdens de zomer

  1. Voeding

De zomer is het seizoen waarin onze spijsvertering op z’n zwakst is. Door de warmte staan onze poriën namelijk open en zo verdwijnt de interne warmte van ons spijsverteringsvuurtje. Daarom is het belangrijk om de volgende tips toe te passen:

  • Eet verkoelende, hydraterende voedingsmiddelen zoals komkommers en watermeloen. 
  • Vermijd pittig, zuur en zout voedsel, omdat dit het vuurelement verhoogt.

 

2. Drinken:

  • Drink voldoende water gedurende de dag om gehydrateerd te blijven. Kokoswater is perfect! Of water op kamertemperatuur, niet ijskoud, dit dooft jouw spijsverteringsvuur. Ook lekker: water met verkoelende kruiden zoals munt of koriander.
  • Wees extra voorzichtig met alcohol, aangezien dit heel verhittend is.

 

3. Leefstijl:

  • Relax! Niet te veel willen op een dag… plan je agenda wat leger.
  • Ga niet bakken en braden in de zon, jouw Pitta dosha zal je dankbaar zijn. 
  • Ga zwemmen in koud water of rustig wandelen in het bos.
  • Gebruik de geuren kamille, lavendel en munt, deze werken verkoelend.

    •  

4. Yoga en Meditatie:

  • Mediteer het liefst gelijk in de ochtend, dan is het nog lekker koel.
  • Doe yoga-asana’s die verkoelend werken, zoals de maan-groet (Chandra Namaskar).
  •  

De zomer kan een uitdagende tijd zijn als jij een hoge Pitta-dosha hebt, maar met de juiste aanpassingen in je dagelijkse leven, kun je er echt enorm van genieten! En het kan soms best lastig zijn, dat weten wij ook!

Speciaal daarvoor hebben we de Alles over Ayurveda – Summer in Balance week bedacht. Dé week waarin wij jou – op een simpele manier – helpen om fit & vol energie de zomer door te gaan! Wij helpen je met gezonde (simpele) en lekkere recepten en geven je veel tips en praktische handvatten voor meer energie, minder gezondheidsklachten, beter slapen, hormonale balans en minder (vakantie) stress! 

Dit alles op een laagdrempelige manier, waardoor het niet alleen in het begin helpt, maar ook voor iedereen makkelijk vol te houden is. 

Hoe gaan we dit doen?

In 5 dagen gaan we onszelf op een simpele manier in balans brengen met Ayurveda, zodat jij precies weet hoe jouw lichaam & mind in balans komen. 

Meer informatie vind je hier

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *