Bakken met rauwkost: Voeden in plaats van vullen

Ik zie mezelf nog elke dag naar werk gaan. Mijn hele tas vol met bakjes rauwkost, fruit en nog noem het maar op. Pakje rijstwafels erbij, hoppa en gaan. 

De hele dag door at ik steeds iets, want wat ik at was toch gezond en had weinig calorieën? Dat moest goed zijn! Vooral qua groenten: hoe meer hoe beter dacht ik! Bakken rauwkost gingen er doorheen. Heerlijk… maar inmiddels weet ik waarom ik altijd een opgeblazen buik had. En ook weet ik dat je je lichaam echt beter kunt voeden in plaats van vullen. Alles moet namelijk verteerd worden en dat geldt ook voor groenten.

Jouw lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid voeding en vocht nodig. Dat is voor iedereen anders en kan ook per dag verschillen. Aan jou de taak om te achterhalen wat dat voor jou is. 

Herken je je in mijn verhaal van vroeger? Ben jij ook op werk ‘Mevrouw met de bakjes rauwkost?’ Dan is het slim om eens stil te staan bij waarom je dat doet. 

In Ayurveda draait het bij voeding niet alleen om calorieën of macronutriënten, maar om de energetische en helende eigenschappen van voedsel. En daar dragen bakken rauwkost en rijstwafels niet per se aan bij. Laten we eens kijken naar voeding die ons wel helpt te eten om te voeden in plaats van alleen te vullen:

  1. Uit het seizoen: Eet voedsel dat in het seizoen is. Seizoensgebonden groenten en fruit bevatten de voedingsstoffen die je lichaam op dat moment nodig heeft. Dus niet elke dag een bakje met wortels mee, maar beweeg je mee met de seizoenen. 
  2. Verse en natuurlijke producten: Vermijd bewerkte en geraffineerde voedingsmiddelen. Kies in plaats daarvan voor vers en natuurlijk voedsel dat rijk is aan prana (levensenergie). 
  3. Individuele behoefte: Pas je voeding aan op basis van je dosha-type en je persoonlijke behoeften. Wat voor de ene persoon voedzaam is, kan voor de andere juist verstorend zijn. Bij mij waren die bakken rauwkost zeer verstorend! 
  4. Hou tijd tussen de maaltijden: In mijn geval wilde ik het liefst om de 1,5 – 2 uur iets eten en ik zag totaal niet in wat dit met mijn spijvertering deed. Nu begrijp ik dat het constant willen ‘vullen’ niet per se leidt tot een goed gevoed lichaam; de basis van een goede gezondheid. Hou dus minimaal 3 uur aan tussen maaltijden, zo kan alles beter verteerd en opgenomen worden.
  5. Bewust eten:  Ik nam gerust de hele dag door hapjes tijdens het schrijven van teksten of het monteren van het tv-programma waar ik toen voor werkte. Niet goed voor je spijsvertering…. Eet liever met aandacht en geniet van elke hap.. Dit zorgt voor een betere spijsvertering en meer voldoening.
  6. Zorg voor gekookt en warm eten. Het vullen van je maag met een bak rauwkost kan lekker zijn, maar het zorgt ook voor een zware belasting van je spijsvertering. Liever neem je een bakje gekookte groenten mee en voeg je dit toe aan je lunch.

 

Ik ben zo blij dat ik door Ayurveda nu begrijp hoe mijn spijsvertering werkt. Bijna nooit heb ik meer buikpijn. Ook begrijp ik mijn hongerprikkel veel beter. Ayurveda biedt veel waardevolle inzichten die je kunnen helpen om bewuster te eten en je lichaam echt te voeden. Door aandacht te besteden aan wat, hoe en wanneer je eet, kun je niet alleen je fysieke gezondheid verbeteren, maar ook hoe jij je mentaal voelt. Dus kijk eens wat jij kunt doen om je lichaam te voeden met voedzame voedingsmiddelen in plaats van simpelweg je maag te vullen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *