Zo pas je ahimsa toe in je dagelijks leven

Het woord Ahimsa komt uit een van de acht takken van yoga en kun je vertalen als geweldloosheid. Het betekent letterlijk ‘niet schaden’ of ‘niet moorden’. Je kiest er dus voor om anderen met vriendelijkheid, aandacht en respect te behandelen. 

Deze geweldloosheid wordt heel breed geïnterpreteerd; voor sommigen betekent het bijvoorbeeld simpelweg anderen fysiek geen pijn te doen, anderen kiezen ervoor om in je  voedsel. Er zijn verschillende manieren waarop je dit in je dagelijks leven kunt toepassen. 

Kies biologisch

Eén manier om Ahimsa te beoefenen is door een lokale boer te vinden die zijn/haar dieren respecteert. Het is belangrijk dat dieren zich vrij kunnen bewegen en grazen in de open ruimte. Ga eens naar een lokale markt zodat je weet waar je producten vandaan komen en hoe ze worden geproduceerd en welke normen en waarden een bedrijf heeft.

Als je in een stedelijk gebied woont en niet iedere week naar een biomarkt kunt, kijk dan eens naar je biologische opties. Doe je best om rauwe, niet-gehomogeniseerde en niet-gepasteuriseerde producten te vinden. Dieren moeten op alle gebieden goed worden behandeld, omdat ze het verdienen een vredig leven te leiden. Een goed verzorgd dier zal melk produceren die gemakkelijker verteerbaar is. Dank de handen, de wezens en de actie die nodig was om het eten naar je toe te brengen. Toon respect voor de dieren in je leven.

Geef eens een compliment

Je kunt iemand pijn doen zonder dat je ze aanraakt. Wat dacht je van negeren, roddelen, uitsluiten. Deze dingen kunnen heel vervelend zijn en iemand  echt kwetsen. Probeer daarom echt naar iemand te luisteren, zonder oordeel. Geef eens een compliment ipv roddelen bij de koffieautomaat.

Positiviteit

Niet alleen kunnen we minder leuke dingen over anderen zeggen, we kunnen ook streng zijn voor onszelf. Dat je niet goed genoeg bent, niet dun genoeg, dat je vriendin toch echt een betere carrière heeft dan jij. Je mind gaat met je aan de haal en dit is natuurlijk niet helpend. Affirmaties zijn positieve gedachten. Het zijn zinnen die je (hardop) tegen jezelf zegt en die een positieve invloed hebben. ‘Ik ben blij met mijn lijf’ ‘Ik heb lieve vrienden’ ‘Ik ben een aandachtig en liefdevol persoon’ ‘Ik ben trots op wat ik allemaal heb bereikt’. Deze uitspraken zullen ervoor zorgen dat je jezelf geen (mentaal) geweld aandoet.

Grenzen aangeven

We zijn ook niet altijd even lief voor ons eigen lichaam en soms gaan we onze eigen grenzen over en doen we ons lijf geweld aan. Door bijvoorbeeld te lang door te werken of door bij het sporten veel te ver te gaan. We leven in een yang-maatschappij met veel mannelijke energie, daarom pushen we onszelf vaker om maar niet onder te doen voor anderen. Zelfs als we menstrueren willen we ‘ons niet laten kennen’ en gaan gewoon door, terwijl je lijf juist dan een warme knuffel nodig heeft.  “When you listen to your body, it never has to scream”. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *