De kracht van dankbaar zijn

Herken jij dit ook? In de hectiek van het dagelijks leven worden we vaak meegesleept door de drukte en vergeten we soms de kleine dingen te waarderen die ons gelukkig maken. Maar er is één eenvoudige gewoonte die je hele dag kan transformeren. Het begint allemaal met dankbaarheid in de ochtend.

Dankbaarheid is een krachtig gevoel dat ons verbindt met het positieve in ons leven. Het is het besef van de goede dingen die we hebben ontvangen, groot en klein. En wanneer we dit gevoel koesteren vanaf het moment dat we onze ogen openen, leggen we de basis voor een dag vol positiviteit!

Stel je voor dat je ‘s ochtends wakker wordt en in plaats van meteen te denken aan de drukte van de dag, neem je even de tijd om dankbaarheid te uiten voor de kleine dingen om je heen. Het kan zo simpel zijn als dankbaar zijn voor de warme dekens die je hebt om je heen, die zonnestraal door het raam, voor degene die naast je slaapt, of voor de nieuwe dag vol mogelijkheden die voor je ligt.

Door bewust dankbaar te zijn, verschuiven we onze focus van wat ontbreekt naar wat er wel is. Dit helpt ons om positiever te zijn, zelfs als we te maken krijgen met uitdagingen gedurende de dag. En die uitdagingen komen er…. bij ons in elk geval wel 😉

Dankbaarheid herinnert ons eraan dat er altijd iets is om dankbaar voor te zijn, zelfs op de moeilijkste momenten.

Bovendien heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat dankbaarheid beoefenen tal van voordelen heeft voor onze mentale en fysieke gezondheid. Zoals:

  • Het vermindert stress
  • Verbetert onze slaapkwaliteit
  • Verhoogt onze veerkracht
  • Versterkt onze relaties met anderen


Met andere woorden, dankbaarheid is een krachtige en simpele tool!

Dus hoe kunnen we dankbaarheid integreren in onze ochtendroutine? Hier zijn een paar ideeën:

  • Dankbaarheidsdagboek:
    Neem elke ochtend een paar minuten de tijd om drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Dit kun je zo groot of klein maken als je zelf wilt.

  • Dankbaarheid Meditatie:
    Begin je dag met een korte meditatie waarbij je je concentreert op gevoelens van dankbaarheid. Adem in dankbaarheid en adem stress uit.

  • Dankbaarheid Gesprek:
    Deel tijdens het ontbijt of tijdens een wandeling waar je dankbaar voor bent. Hier ontstaan ook vaak mooie gesprekken uit.

  • Dankbaarheid Wandeling:
    Maak een ochtendwandeling en let op alles om je heen. Sta stil bij de natuur, glimlach naar voorbijgangers en wees dankbaar voor alles wat je ziet.

 

Start gewoon eens met een van de vijf dingen en super leuk als je dit met ons deelt op de community of instagram @deayurvedapodcast

DANKJEWEL (!) dat je deze blog hebt gelezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *