Ayurveda en obesitas

In de Ayurveda wordt Atisthaulya (zwaarlijvigheid) beschreven als de ophoping van meda (vet/vetweefsel) en mamsa (vlees/spierweefsel), wat leidt tot slapheid van de heupen, buik en borsten. Het wordt beschouwd als een van de santharpanotta vikaras (ziekte als gevolg van de consumptie van overmatige calorieën). “Obesitas” verwijst specifiek naar een overmatige hoeveelheid lichaamsvet, terwijl “overgewicht” verwijst naar een overmatige hoeveelheid lichaamsgewicht, waaronder spieren, botten, vet en water.

Het is een gevolg van een onbalans in de drie dosha’s – Vata, Pitta en Kapha. Maar dat niet alleen, er is ook een ophoping van gifstoffen (ama) in het lichaam. Bij overgewicht is je spijsverteringsvuur sterk, maar je celvuur is relatief zwak. Het te veel aan voedsel of calorieën dat je tot je neemt, wordt niet verbrand, maar verandert in vetweefsel. 

Daarom is het belangrijk om met Ayurveda weer balans te krijgen in je dosha’s en deze te herstellen. Ook is het noodzakelijk je spijsvertering te verbeteren en ama te elimineren door middel van veranderingen in levensstijl, veranderingen in het dieet, kruiden en stressmanagement. Binnen Ayurveda geldt voor niemand hetzelfde advies, dus je kijkt naar de persoonlijke omstandigheden en ook wat je daar kunt aanpassen wat betreft voeding en leefstijl.

Panchakarma

De allergrootste tip is het doen van een Panchakarma. 

Een wat? Panchakarma is een therapeutische procedure die in de Ayurveda wordt gebruikt om het lichaam te zuiveren en te ontgiften. De term “Panchakarma” komt uit het sanskriet en ‘Vijf acties’. Het is een grondige reinigingskuur die vijf reinigende en ontgiftende behandelingen bevat. Het kan erg intens zijn en is zeker niet iets wat je zelf in de keuken doet. Panchakarma omvat vijf methoden om het lichaam te reinigen. De belangrijkste onderdelen zijn: oliemassage, medicinaal zweten, darm- en voorhoofdsholten reiniging. Panchakarma reinigt je weefsels, geeft je energie en zorgt ervoor dat de dosha’s weer in balans komen. Vaak wordt deze kuur gedaan in de lente of de herfst. Zorg ervoor dat je zo’n behandeling laat uitvoeren door een ervaren therapeut. Toch zijn er genoeg dingen die je ook zelf kunt toepassen en die zijn een stuk goedkoper.

Ayurvedische do’s

  • Ga lekker bewegen, maar let op! Doe geen lichaamsbeweging die te veel van het goede is. Het liefst loop je iedere dag minstens een half uurtje of ga je lekker zwemmen. Zorg dat het allemaal te doen blijft en je je lijf niet te snel te veel belast!
  • Gebruik zo min mogelijk zuivel, zoetigheid, koud voedsel, vet en vermijd olijfolie bij het bakken. 
  • Eet alleen wanneer je echt honger hebt! 
  • Gebruik garam masala bij het koken. Specerijen helpen met je spijsvertering! 
  • Eet geen vlees, dit is echt te zwaar te verteren.
  • Geen tussendoortjes. Eet je grootste maaltijd vroeg op de dag!
  • Kauw vaker op je eten, je darmen hebben tenslotte geen tanden!
  • Als je echt trek hebt? Drinkt dan warm water met een theelepel honing en 10 druppels limoen. Goede vervanging van eten en zal vet laten smelten.
  • Vuurademhaling werkt ook helpend voor de spijsvertering – Bekijk hier de ademhalingsoefening. 
  • Neem meer eiwitten om langer een voldaan gevoel te houden, mungbonen zijn ideaal. (hallo kitchari!)
  • Let op je hongerprikkel! Kun je er echt naar luisteren en het verschil ontdekken tussen trek en echte honger?
  • Gestoomde/gekookte groenten in plaats van gebakken groenten.
  • Neem regelmatig kleine maaltijden om het verlangen naar voedsel te voorkomen.
  • Voeg kool toe aan de dagelijkse maaltijd. Het stopt de omzetting van suikers in vet.

Yoga ga ga ga het doen! Deze korte les van 15 minuten van onze community zal je spijsvertering helpen en ook bij het verliezen van de overtollige kilo’s

Last but not least is er een oefening voor je, lukt het je deze met nieuwsgierigheid aan te gaan?

Ga voor de spiegel staan zonder kleren aan. Kijk eens goed naar de persoon die tegenover je staat. Terwijl je naar het beeld in de spiegel kijkt, kijk je tegelijkertijd naar binnen. Je begint bij je hoofd, je ogen, je lippen etc. En vraag je af of je die ogen mooi vindt, of je van je neus houdt. Of er liefde is voor je buik en ga zo helemaal je lijf af naar beneden.

Door deze oefening zul je voelen dat je niet alleen je lichaam bent, maar iets hogers, groters, mooiers, dat je puur leven bent. En ten tweede zal dit proces ook leiden tot grotere zelfacceptatie en dus meer zelfliefde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *