Tot 10 tellen

“Ga jij maar even tot tien tellen!” Je hoort het je moeder nog roepen als je boos was. Maar ergens had ze een punt. Als je nou tot 10 telt en daarbij onbewust je adem stuurt, dan zul je merken dat de boosheid verdwijnt. Adem maar eens 10 tellen uit… wat doet dit met je?

Toch kan het niet anders dan dat je je emoties en gevoelens ervaart waarmee je je gaat identificeren. Je voelt boosheid of verdriet en dat is dan iets dat je helemaal overneemt. Je bent die boze man of vrouw geworden en niks lijkt daar iets aan te kunnen veranderen. Ho stop! Dat kan het wel. En die oplossing is je adem. 

Wat gebeurt er als je de focus op de adem legt? Door alleen maar simpel je in- en uitademing te gaan tellen word je rustiger en stellen we ons open voor de realiteit zoals die wordt aangeboden: je kunt het drama doorzien. Door gecontroleerd te ademen creëren we warmte in het lichaam, wat het begin is van het ontwaken van een hogere staat van bewustzijn. Als je de ademhaling kan beheersen, kun je de geest beheersen. 

Je geest en je adem zijn als een soort geliefden; wanneer de geest op een bepaalde manier beweegt, beweegt de adem mee door het lichaam en wekken diepe sensaties en gevoelens op terwijl ze bewegen. Stel je bent gestrest, dan gaat je adem ook omhoog. Tegelijkertijd kun je je ademhaling stimuleren door bijvoorbeeld een rustgevende ademhaling te doen (en zo de geest te kalmeren). 

Het bewustzijn van de verbinding tussen geest en ademhaling is de sleutel daartoe onszelf bevrijden van het lijden. 

Goede ademoefeningen hebben nog veel meer voordelen:

  • zorgen voor uitzetting van de longen en houdt deze ook schoon! 
  • Verhoogt de spijsvertering, 
  • Zorgt voor vitaliteit, perceptie en geheugen 
  • Het kan helpen je angsten te verminderen 

Je kunt een hele simpele oefening doen door 4 tellen in te ademen en 10 tellen uit te ademen. Nieuwsgierig naar meer? Kijk eens bij de ademoefeningen wat het jou kan brengen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *