Blue Monday? Zo kijkt Ayurveda naar mental issues

Komende maandag is het Blue Monday. Dit is ‘de meest depressieve dag van het jaar’. Veel mensen voelen zich op dit moment in het jaar minder goed dan gemiddeld. Wat zegt Ayurveda eigenlijk over depressie of andere mentale stoornissen?

Unmada

Manas is de Ayurvedische voor de mind. Wanneer langere tijd een verstoring plaatsvindt in de Manas, wordt dit in Ayurveda Unmada genoemd. De verstoring in de Manas ontstaat door een disbalans in 1 van de 3 dosha’s: Vata, Pitta of Kapha. Er zijn dan ook 3 soorten Unmada. Let op: het gaat hier dus om langdurige verstoringen, niet over het gevoel van je een dagje minder goed of ‘down’ voelen.

Vata Unmada (overmaat aan Vata)

Wanneer de elementen lucht en space langdurig oververtegenwoordigd zijn in de manas, uit zich dat in:
– Angst / Paniekstoornissen
– Verwardheid
– Slaapproblemen

Vata Unmada wordt veroorzaakt door onder andere stress, Vata-verhogende voeding, te veel koffie of alcohol, te veel bewegen, grote veranderingen (verhuizing, baanwissel, geboorte, overlijden, scheiding etc.), verstoringen in slaap en ritme.

Pitta Unmada (overmaat aan Pitta)

Een langdurige verstoring van Pitta (vuur en water) in de manas, leidt tot:
– Boosheid/Woede
– Controledrift
– Burn-out

Deze klachten kunnen ontstaan door onder andere stress, te heet eten (Pitta-verhogend dieet), te veel zonlicht, te veel alcohol of koffie, te veel sporten, overmatig werken en hyperfocus.

Kapha Unmada (overmaat aan Kapha)

Als er zich langdurig te veel aarde en water (Kapha) in de Manas bevindt, kan dat
resulteren in:
– Depressie
– Lusteloosheid / lethargie
– Apathie

Kapha Unmada kan ontstaan door stress, vet eten, te veel slaap, te weinig beweging, te veel kou, te veel zoete, zware voeding en eenzijdig, monotoon werk.

Manas terug in balans

Zoals ik al in een eerder blog uitlegde, zijn er veel manieren om de mind te balanceren. Je kunt de uitgebreide lijst van tips terugvinden in dit artikel.

Kalmeer je mind en neem voldoende rust: mediteer, wandel, en ga op tijd naar bed. Bouw een spiritual practice in in je dagelijkse routine. Kies voor Sattvische voeding, die past bij je constitutie: vers, onbewerkt, biologisch en plantaardig. Vermijd diepvries, magnetron, frituur, airfryer en leftovers.
Houd ritme en regelmaat. Sta om 6u op en ga uiterlijk om 22u naar bed. Eet op vaste tijden en neem rust tijdens de menstruatie.

Zoek de natuur. De natuur is helend en kalmerend voor de mind. Spendeer wekelijks
minimaal een uur in de natuur, maar liefst zo vaak en veel mogelijk. Focus op de volgende yoga poses: Balasana (child’s pose), Savasana (corps pose),
Savasana B (face down corps pose) Sarvangasana (schouder stand of kaars).
Boek een hoofdmassage of shirodhara behandeling. Beide zijn erg effectief omdat ze de marmapunten op het hoofd stimuleren en daarmee de belangrijkste hormoonklieren ondersteunen.

De belangrijkste tip: doe het niet alleen!

Zoals gezegd, gaat Unmada veel verder dan een kleine schommeling in de mind. Dat hebben we allemaal wel eens. Maar als de verstoring langer aanhoudt, betekent dat ook dat je meer moet doen om terug te keren naar een gezonde balans. Daarom is het belangrijk dat er iemand met je mee kijkt die weet hoe dat moet. Ga dus niet zelf ‘dokteren’, maar zoek een goede Ayurvedisch arts of practitioner die verstand heeft van
de mind.

Dit was het laatste artikel dat werd verzorgd door onze gastblogger Fleur. Wil je meer
van haar content? Volg haar dan op Instagram.

Deze blog is geschreven door Fleur Oude Voshaar www.burnoutcoach.amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *