Kapha is coming! Bereid je voor

De Ayurvedische winter, oftewel Kapha seizoen staat voor de deur. Het is buiten donker en de plantenwereld lijkt in winterslaap. Ook mensen hebben de neiging om zich terug te trekken en minder te bewegen. Kortom: Kapha all over! Met deze tips houd je jouw dosha’s in balans.

1. Ga voor groen

De winter is het seizoen van de groene (blad)groenten zoals boerenkool en spruitjes. Alle koolsoorten, dus ook broccoli en bloemkool hebben een bittere kwaliteit, die Kapha balanceert. Ook andere bladgroenten als spinazie, rucola en snijbiet helpen Kapha te balanceren. Zelf ben ik gek op witlof op alle manieren (geroosterd, gewokt, gestoomd of rauw) en ik heb een receptje toegevoegd dat perfect is voor de overgang van het Vata naar Kapha-seizoen. Bekijk hier het recept.

2. Blijf warm en droog

Het Kapha seizoen is koud en vochtig. ‘Waterkou’ en sneeuw horen van oudsher bij deze tijd van het jaar. Daarom is het belangrijk om jezelf warm te houden – van binnen en van buiten. Ga dus voor lichte soepen, warme maaltijden en warme dranken. In tegenstelling tot de herfst, is de winter een prima moment om een crackertje te smeren. Bijvoorbeeld met hummus (zie hieronder). Droge, lichte maaltijden verdienen de voorkeur om de zware, slijmerige kwaliteiten van Kapha te balanceren. Wees (zeer) matig met zuivel en laat het liefst de hele winter de yoghurt staan!.

3. Kies de juiste smaken

Kapha neemt toe door de smaken zoet, zuur en zout. Dit zijn smaken die voor veel mensen aantrekkelijk zijn en dus moeilijk om te laten staan. Gelukkig hebben we daar tijdens de feestdagen behoorlijk van kunnen genieten en ontstaat er na de laatste oliebol op 31 december een natuurlijke behoefte aan balans. Geef de voorkeur aan wrang, scherp en bitter. De smaak wrang is voor sommigen wat lastig te plaatsen, maar je vindt dit in spinazie, de velletjes van peulvruchten (kikkererwten, linzen, mungbonen) en bijvoorbeeld walnoten. Bitter vind je in bladgroenten, witlof, koolsoorten, pure chocolade en koffie. Scherpe smaken kun je aan je dieet toevoegen door middel van specerijen. Houd ook de andere dosha’s in gedachten (dus ga niet los met chilipeper als je veel vuur in je hebt).

TIP: schrijf je in voor de AOA resetweek

4. Sta op tijd op

Door de zware Kapha-energie hebben mensen in deze periode de meeste moeite om uit bed te komen. Het is heel verleidelijk om je nog een keertje om te draaien. Als je dit doet, is de kans groot dat je nog ‘zwaarder’ opstaat én de rest van de dag ook moeilijker in beweging komt. De remedie: voor zessen je bed uit! Vanaf zes uur is het Kapha-tijd, en wordt het met de minuut lastiger om op te staan. Maar als je voor zessen in beweging bent, heb je hier de hele dag profijt van.

5. Beweeg!

Ook de rest van de dag geldt: get your butt moving! Ga naar buiten, stap op de yogamat of sleep jezelf naar de sportschool. Bewegen is cruciaal. Van nature verlangen we naar wat zwaarder eten in de winter. Vroeger werd dit voedsel gecompenseerd met voldoende beweging, maar tegenwoordig is van beweging veel minder sprake. Dus kom van die bank en laat je bloed stromen, en ga minimaal 1x per dag 20 minuten naar buiten. Je voelt je direct beter, beloofd.

Deze blog is geschreven door Fleur Oude Voshaar www.burnoutcoach.amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *