Lekkere dingen voor in de kinder lunchbox

De lunch is de maaltijd die door ons Nederlanders het makkelijkst wordt onderschat. Terwijl het volgens Ayurveda de belangrijkste maaltijd van de dag is! Ook voor jouw kindje(s) geldt dit. Maar zij eten minimaal 5 dagen hun lunch op school. Met deze 5 tips maak je de lunchbox voedzamer. Je kunt ze tijdens de kerstvakantie lekker uitproberen!

1. Bananenpannenkoekjes of muffins

Bananenpannenkoekjes, gemaakt met havermout zijn een publieksfavoriet. Ze zijn makkelijk te maken, voedzaam en lekker zoet, daar houden kindjes van. De basis is een rijpe banaan, een paar scheppen havermout, een eitje en een mini scheutje (plantaardige) melk. Voeg daaraan nog wat smaak toe, bijvoorbeeld een snufje kaneel of een paar rozijnen of dadels. Bak de bananenpannenkoekjes in de pan met het deksel erop en draai ze aan het einde om, om de andere kant te garen. Voor de muffins heb ik een lekker receptje geschreven. Bekijk hier het recept.

2.(Geroosterde) groenten

Geroosterde groenten gaan er hier thuis in als zoete koek. Natuurlijk niet alle groenten, maar zoete aardappel, pastinaak, courgette, wortel en broccoli worden zelfs van mijn bord gegeten. Ik vind het daarom een heel fijne manier om wat vitamientjes toe te voegen aan de lunchbox. ’s ochtends even wat groenten choppen en in de oven schuiven met een beetje zout en wat olie. Terwijl jullie lekker ontbijten worden de groenten gaar (15-20 minuten op 220 graden) en daarna kunnen ze zo de lunchbox in. Doe er een servetje of keukenpapiertje bij voor de vette vingertjes en klaar ben je. In de herfst en winter is dit een beter alternatief dan rauwe tomaatjes of een stuk komkommer.

3. Groentenpannenkoekjes

Nog een pannenkoekvariant, maar dan een hartige. Door de groenten te verwerken in de pannenkoeken, gaan ze vaak veel makkelijker naar binnen. Maak de pannenkoekenmix met het meel van je keuze en blend door het geheel een beetje voorgekookte groenten (wortel, zoete aardappel, courgette). Bak de pannenkoekjes in de pan en doe ze in de lunchbox. Omdat ze hartig zijn is het ook lekker om ze te besmeren met hummus (als je kids hiervan houden, uiteraard). Voor de afwisseling of snelle variant kun je ook kiezen voor een groentenwrap met bijvoorbeeld hummus, belegd met bovenstaande geroosterde groenten.

4. Een omeletje met groenten

Ik vond het vroeger altijd een feest als ik ei op mijn boterhammen had. Mijn zoontje is er ook dol op. Ei is ook een dankbare drager van allerlei groentjes. Doe eerst de groenten in de pan en bak ze gaar, Gooi daarna het geklutste eitje erdoor en bak met het deksel op de pan. Let op: ei gaat volgens Ayurveda niet zo goed samen met kaas en melk, dus een omelet met kaas is een minder goed idee.

5. Powerballetjes van noten en dadels

Powerballs zijn heel gemakkelijk te maken en een mooie aanvulling voor de kindjes met een steviger eetlust. Je kunt hier alle soorten noten voor gebruiken, maar Ayurveda ziet amandelen als de meet zuivere en voedzame noten. Week en paar handjes noten in water, snijd een stuk of 10 dadels in kleine stukken. Smelt wat kokosolie en voeg alles samen in de keukenmachine. Maal het geheel fijn tot er een samenhangende massa ontstaat. Van deze massa draai je zelf balletjes, die je ook nog kunt ‘dippen’ in wat kokosrasp (liever niet in het Vata-seizoen) of wat rauwe cacao (wees matig hiermee, want het kan wat bitter worden). Zonder dip zijn ze ook lekker. Let op: noten zijn Kaphaverhogend, dus als je kindje veel kapha in zich heeft of een trage spijsvertering kun je beter matig zijn met deze ‘traktatie’.

BONUS. Een warme maaltijd op school

Gelukkig zijn er steeds meer toffe maaltijd-initiatieven op scholen. Bij mijn zoontje op school wordt bijvoorbeeld Tommy Tomaat aangeboden. Deze dienst verzorgt twee keer per week een warme vegetarische maaltijd op school. Ze zitten al in behoorlijk wat steden, maar er zijn ook andere, locale initiatieven. Biedt jouw school het nog niet aan? Misschien kun je het zelf aandragen! Het is een mooie manier voor de kindjes om ook kennis te maken met andere smaken. En natuurlijk staat er ook wel eens pasta op het menu. Maar pasta met veel groenten is altijd nog voedzamer dan 2
boterhammen met kaas 😉

Deze blog is geschreven door Fleur Oude Voshaar www.burnoutcoach.amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *