Ayurveda voor aanstaande en kersverse moeders

Een goede vriendin van mij is vorige week bevallen van een gezonde zoon (yay!). Ik heb haar zwangerschap van dichtbij gevolgd en haar mogen voorzien van advies en support. Ayurveda heeft zoveel te brengen aan mothers to-be en newborn moms. In deze blog geef ik 5 laagdrempelige tips voor een flinke dosis TLC voor deze powervrouwen die nieuw leven brengen.

1. Masseer!

Mijn vriendin appte me daags voor de bevalling nog: “Iedereen blijft zich maar verbazen over mijn striae-loze buik. Ik geef de olie de schuld!” En ze had gelijk. Trakteer jezelf én je baby op regelmatige oliemassages. Dit kun je zelf doen (elke dag je buik in masseren met amandelolie onder de douche) of je kunt een lekkere Ayurvedische zwangerschapsmassage boeken.

Maar ook na de bevalling zijn massages van groot belang. Vata is na de bevalling sky high. Ga maar na: er is enorm veel verandering, de nachtrust wordt verstoord en er je komt terecht in een storm van emoties. Maar er is ook ineens een enorme leegte in de buik en het bekken: dit is Vata- gebied. Probeer dus ergens op de dag een momentje te vinden om jezelf in de olie te zetten. Al zijn het alleen maar je voeten en het gebied rondom je staartbeen. Het helpt!

2. Bereid het geboortekanaal voor

Dit onderwerp wordt niet zo vaak besproken, maar het is belangrijk om de yoni voor te bereiden op de bevalling. Zo kan de baby er gemakkelijker uit en verklein je de kans op inscheuren. Dit kun je doen door het perineum (gebied tussen vagina en anus) dagelijks in te masseren met olie, vanaf een paar weken voor de bevalling. Ook wordt yoni picchu ingezet: dit zijn tampons doordrenkt met warme olie, die je inbrengt om de yoni van binnenuit te versoepelen. Let op: niet alle olie is
hiervoor geschikt. Overleg altijd met een Ayurvedisch arts of therapeut voordat je dit gaat doen.

3. Bescherm de cocon

Ayurveda raadt aan om het kindje pas na 30 dagen mee naar buiten te nemen. Deze periode staat bekend als Jatakarman of Jatakarma en wordt beschouwd als een belangrijke tijd voor zowel de baby als de moeder om te herstellen en te wennen aan de nieuwe omgeving.

Het ‘klein houden’ van de omgeving zorgt voor een sterkere band tussen moeder en kind. Door dat het kleintje beperkt wordt blootgesteld aan prikkels, kan de energie besteed worden aan het
vormen van het immuunsysteem en een gezonde groei en ontwikkeling. Dus: doseer het kraambezoek en houd het lekker klein in je veilige coconnetje.

4. Verwerk de bevalling

Bevallen van een kind is één van de meest impactvolle gebeurtenissen in een vrouwenleven. Zelfs als je een perfecte bevalling hebt (gehad), wordt het nooit meer hetzelfde als daarvoor. Neem de tijd om de gebeurtenis te verwerken. Zeker als er sprake is van een medische ingreep, ziekenhuisopname of ander ‘bevallingstrauma’ is het enorm belangrijk om dit mentaal te ‘verteren’. Praat erover met vriendinnen, deel het met een psycholoog of zoek een deskundige die je kan helpen bij een mooie healing of andere verwerkingsmethode als EMDR.

Sommige vrouwen ervaren ook een rouwproces bij de transitie naar moeder. Ze moeten afscheid nemen van hun voormalige leven en van de vrouw die zij waren. Vergeet niet dat dit heel normaal is! Dat je rouwt om het één hoeft helemaal niets te zeggen over je liefde voor het ander.

5. Volg het Vata-dieet (en vraag een maaltijd cadeau)

Zoals gezegd is Vata na een bevalling altijd uit balans. Bovendien moet de spijsvertering van een newborn mom keihard werken om moedermelk te produceren en het lichaam te herstellen. Hierbij is de kracht van goede voeding onmisbaar. De eerste dagen na de bevalling wordt traditioneel sterke kippenbouillon gegeven aan de kersverse moeder. Dit helpt om snel op krachten te komen.

Volg verder zoveel mogelijk het Vata-dieet: gekookt, zacht, gemakkelijk verteerbaar voedsel met veel granen (basmatirijst!) en zoete, aardse groenten (pompoen, zoete aardappel, pastinaak etc).
Kitchari en soepen zijn ook uitstekend geschikt voor nieuwe mama’s. Zorg dat je vóór de bevalling een receptenlijstje maakt voor je partner, kraamhulp of familie, zodat zij weten welke voedzame maaltijden zij voor je kunnen bereiden.

Het recept van deze week (pompoencurry) is altijd mijn cadeau aan de kraamvrouw. Dit is meteen een belangrijke tip: vraag het bezoek om een maaltijd mee te nemen. Dat scheelt jou een je
partner gedoe, terwijl je toch elke dag een lekker home made meal kunt eten!

Deze blog is geschreven door Fleur Oude Voshaar www.burnoutcoach.amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *